(Re)branding?

 

Sådan her gør du det på en anderledes måde!

En guide til rebranding + GRATIS

workshop materiale.

Skrevet af Josefine Østerby, Co-founder & Administrerende Direktør, Baser ApS

Det kan være en svær ting at fastlægge et brand – og endnu sværere at omlægge det. Men nogle gange er det en nødvendighed. Vi oplevede det selv, og samlede denne guide + gratis workshop materiale, så du med lethed kan gøre det selv. Der er ingen grund til at skulle gøre ekstra arbejde, når vi kan hjælpe hinanden.

I mit indlæg fra 14. maj 2019 fortalte jeg om hvordan vi i Baser gennemgik en rebranding, og hvordan vi inddragede folkeskoleklasser i processen. I dette indlæg fortæller jeg om hvordan vi gjorde det, og ikke hvorfor vi gjorde det, fordi flere af jer har spurgt ind til det. Jeg deler også ud af de materialer vi brugte til vores workshops ude på folkeskolerne, som en hjælp til dig, der gerne vil prøve det af selv.

Billede: 5. klasse er i fuld gang med at skabe deres bud på et brand på en analog måde

I korte træk, så var det det her vi gjorde:

  1. Kontakt folkeskoler i dit nærområde og få aftaler på plads
  2. Medbring materialer til en kreativ og konstruktiv proces
  3. Sæt rammerne, men giv på samme tid børnene frit spil
  4. Strukturér med henblik på dataindsamling, og tag ALT du kan med hjem
  5. Sæt dig ned og tag dig god tid til at gennemgå og analysere resultaterne

Gør det sjovt og lærerigt!

 

Nu er det jo børn du har med at gøre, og hvis en opgave kan gøres til en leg, så går det hele meget lettere. Det giver heldigvis sig selv, når du tropper op med bundter af papir og alle regnbuens farver i farveblyanter og tuscher – det får i hvert fald 1.-6. klasse op af stolene!

Når du kommer ind i klasselokalet, så træder deres lærer tilbage og giver dig rampelyset – du bliver med andre ord lærer for en dag. Det vil sige, at det er dig, som sætter rammerne, og det er dine rammer, der er altafgørende for de resultater, du tager med hjem fra workshoppen.

Billede: Produktet og opgaven bliver præsenteret for 5. klasse

Måden du strukturerer forløbet på, er rigtig vigtigt, erfarede vi. Giv børnene nok information, men ikke for meget information, for det kan de ikke håndtere. Forstå mig ret: børn er læringsmaskiner, så de kan klare nærmest alt, men der er grænser. Hvis du bruger 30 minutter på at holde et oplæg, så er energiniveauet dalet, og det påvirker resten af workshoppen. Så fat dig i korthed, og giv kun den nødvendige information.

En anden god grund til dette er, at børns sind er som svampe; de suger alt til sig. Hvis du forklarer for meget i dybden, eller udpensler f.eks. dit produkt eller dit nuværende brand for meget, så er det dét de hænger sig i, og det kan farve de resultater du kommer hjem med.

 

Ting du skal tage med:

  • Farveblyanter og tuscher
  • Masser af papir
  • Sakse og lim
  • Karton eller pap til at lave plancher
  • Dit produkt/din service
  • En måde at dokumentere workshoppen på (f.eks. en mobiltelefon)

 

Ting du bør tage med:

  • Præsentation af…
    • Dig selv
    • Din virksomhed + produkt
    • Dagens program
    • De enkelte opgaver
  • Kreativt støttemateriale, der matcher med de opgaver du stiller eleverne
    • Farvekort
    • Billedkort/personlighedskort (vi klippede dem ud på forhånd)

 

Vi udviklede vores eget kreative støttemateriale i form af en stor samling farvekort og billedkort, der blev printet og delt ud til eleverne i løbet af workshoppen, som en del af opgaverne. Det visuelle materiale giver enormt meget for børnene at arbejde med frem for skriftligt materiale, fordi der er noget konkret at gribe fat i.

Farvekortene gør det utroligt let at arbejde med virksomhedens, produktets eller servicens æstetiske udtryk. Det samme gælder billedkortene, som kan bruges på en række forskellige måder – vi brugte dem som personlighedstræk, børnene kunne sætte på vores virksomhed, og det gav virkelig pote!

 

Brug eller find inspiration i vores workshop materiale her

 

Med en tydelig og klar plan for dagen, så har du sikret dig at få mest muligt udbytte med hjem, samt at børnene også får mest muligt ud af dagen – det skal jo gerne være en god oplevelse for alle!

 

Kontakt folkeskolerne – de vil gerne samarbejde!

 

Du kan måske godt komme til at slå dig selv ud med tanken om, at der nok er for travlt ude i klasserne til, at de gider bruge tid på dig. Men de mange folkeskoler synes at det er værdiskabende at få besøg fra virkelighedens verden. Både fordi det er et opbrud i den sædvanlige undervisning, og fordi undervisning i klasserne ofte ender med at foregå lidt i et vakuum, uden forbindelse til den virkelige verden. Vi skal da være ærlige og indrømme at vi kontaktede flere folkeskoler end de to som vi endte med at afholde workshops med, så du er ikke garanteret bid hver gang du kaster snøren ud.

Ved du ikke hvor du skal starte? Brug dit netværk. Kender du en der arbejder på en skole? Ellers så prøv Google Maps eller din kommunes hjemmeside.

Billede: Et udvalg af de plancher som eleverne lavede til at beskrive og forklare hvad de mente vores brand er.

Husk på: Dine workshops skaber værdi. Et kort tjek på en forkortet version af folkeskoleloven viser, at et besøg fra erhvervslivet kan være fantastisk givende for elever på ethvert klassetrin. Rigtig mange skoler tager imod besøg med kyshånd pga. den værdi det skaber, så du skal nok få bid på krogen.

Hvad får DU ud af det?

 

Alt efter hvordan du udlægger workshoppen, skal du forvente at eleverne vil arbejde med en direkte kobling mellem dit produkt/service og det brand de har fået til opgave at skabe. Så hvis du går efter at brande dit produkt/service i en kontekst som ligger langt fra det naturlige skal du have flettet dette ind i workshoppen og præsentationen. Eks. hvis du vil brande sportssko til sundhedssektoren fordi de er gode når man står og går meget, er det vigtigt at du ligger op til denne kontekst og ikke en sportskontekst som er det naturlige.

 

1. Børnene hjælper dig frem til en simpel løsning, hvilket ofte er udfordringen for mange brands, der har svært ved at få vind under vingerne. Hvilke brands husker vi bedst? Det er brands som Puma og Apple, der begge er helt simple og huskes for specifikke ting. Puma, det er sko, og de har en puma som deres logo – ingen dikkedarer dér. Apple, ja, de har jo et æble som deres logo, og langt de fleste kan genkende logoet på miles afstand. Solide brands, der har sigtet efter simplicitet og genkendelighed over komplekse metaforer, der kræver en doktorgrad for at kunne forstå.

Billede: Et udvalg af de plancher som eleverne lavede til at beskrive og forklare hvad de mente vores brand er.

2. Det er sundt for dig at give slip, og lade nogle andre, der ikke kender dit brand eller dit produkt, lege med det. Du får, som nævnt, nogle sandheder på bordet, og du får nogle anskuelser givet, som du aldrig selv ville kunne nå frem til. Det er reelt set en ting alle burde gøre, selv hvis målet ikke er en rebranding, men derimod for at teste deres brand af. Hvis en 5. klasses elev kan forstå dit brand, så skal det nok gå ude på hylderne. Så stop navlepilleriet hjemme på kontoret, og tag ud og test dit brand ude i virkeligheden på en komplet uoplagt målgruppe – det betaler sig!

 

Nu har jeg advokeret godt og grundigt for, at både du, dine samarbejdspartnere og endda også dine konkurrenter, skal i arbejdstøjet og ud på skoler for at afholde workshops. Hvis du stadig er skeptisk, så er der kun én løsning: prøv det af!

For at gøre det nemt for dig, at få samme fantastiske oplevelse og udbytte af brand-workshops i folkeskoler, så har vi samlet de materialer vi brugte sidste år, lige pudset dem lidt af, og klargjort dem til dig. Du finder dem her.

 

Rigtig god arbejdslyst!

 

Skrevet af Josefine Østerby, Co-founder & Administrerende Direktør, Baser ApS