Skrevet af Josefine Østerby, Co-founder & Administrerende Direktør, Baser ApS

Det er mere end et halvt år siden ”365 Dage til Succes” rullede over skærmen på TV2, og vi lukkede Familien Danmark ind i vores liv og vores virksomhed på både godt og ondt. Nu er tiden så til en opsamling, for der er selvfølgelig sket en masse siden november 2018! De tre største ting, der er sket, og som jeg vil dele med jer er:

  • Status på vores lille familie – ja, familie 😉
  • Status på vores salgstal og kædeaftaler (som var et stort fokus i ”365 Dage”).
  • Release af vores nyeste produkt, og hvordan det er blevet taget stjerne godt imod!

Og så må vi heller ikke glemme at vi har lavet et navneskifte fra PLINTHIT til BASER.

Billede: Navnet på TV programmet som vi deltog i for et lille års tid siden

Først lidt omkring selve oplevelsen

For os var det en spændende rejse, især under filmningen, hvor vi skulle filme rigtig meget selv. Man får et helt anderledes forhold til både kameraet og til sig selv. Det er meget grænseoverskridende, og på samme tid også super lærerigt – vi er i hvert fald blevet en del klogere på os selv og på hinanden.

Billede: I programmet 360 dage til succes snakker vi med Jacob Risgaard fra Coolshop om vores fremtidsambitioner og hvordan vi ville indfri vores ambitioner

Siden da er der sket rigtig mange ting, både for Christian og mig, men også for virksomheden – så lad os få svesken på disken!

1 + 1 = 3??

Og så er der dét med familie. Et af de få steder i den virkelige verden, hvor grundlæggende matematik bare ikke gælder. Det er ikke rigtigt til at skjule længere, for jeg bærer på en gevaldig baby-bump…

 

Christian og jeg skal være forældre!

 

Ja! Der er en lille ny på vej, og om godt og vel en måned, så er han her. Det har været en udfordring at få virksomhedsledelse, iværksætteri og familieliv til at hænge sammen, men som altid, så klarer vi det fordi vi står sammen. Derfor har vi også truffet en anden, rimelig stor beslutning: Vi er flyttet fra den lille studielejlighed og ud i en rigtig lejlighed med have og terrasse og plads til at stifte familie.

På mange måder har det været en rigtig sund ting at flytte. Den gamle studielejlighed lå få 100 meter fra kontoret, og vi brugte alt for meget tid på kontoret. Nu, hvor vi er flyttet længere væk og har en lejlighed man rent faktisk kan være i, og vi har tilbagelagt lidt distance til kontoret, er der skabt et naturligt frirum, hvor vi helt automatisk bare er os selv, Josefine og Christian, der er midt i at stifte familie, og ikke Josefine og Christian, virksomhedsejere og iværksættere 24/7.

Salgstal og kædeaftaler

Hele sidste sæson solgte vi godt og vel 9.000 produkter, og bare pre-season i år har vi solgt mere end det. Med andre ord, så kommer tallene til at sprænge rammen, til trods for et slapt forår hvad angår vejret i både Danmark og Tyskland.

 

Butikssalg:

Igen i år forhandles vi i både Silvan og Bauhaus i Danmark, og både i Sverige, Norge og Island finder man også vores produkter på hylderne i Bauhaus butikkerne. I Tyskland, Holland og Østrig har vi i år lukket kædeaftaler for flere nationale butikskæder, og vores produkter forhandles i mere end 250 butikker udenfor den danske grænse. Herhjemme fortsætter vi salget i både Bauhaus og Silvan, og nu også i Bilka. Kort sagt, så er vi godt på vej til at indtage det Tyske marked og mere til.

 

Online salg:

Vi sælger selvfølgelig stadigvæk på vores egen webshop, som i Danmark går strygende – også til trods for det kedelige vejr indtil nu. I Tyskland er det en lidt anden historie, for vi har lært en vigtig lektie: Tyskerne ELSKER Amazon. Herhjemme er Amazon anset lidt som et discountsted at shoppe online, men det er en helt anden historie syd for grænsen. Så selvom vi har en fantastisk hjemmeside med en gennemtænkt webshop, så er tyskerne simpelthen bare mere købevillige når de er på Amazon – så dér sender vi dem hen, når vi reklamerer online. Vi har sågar fået registreret vores brand hos Amazon, så vi har tilmed fået en Amazon Brand Store (vi har vores egen webshop internt i Amazons system). Det bliver spændende at se, hvordan det påvirker vores online salgstal – forventningerne er bestemt høje.

Ligesom vores lancering af den nye altanparasolfod, udviklingen af både produkter og POS materiale, samt alle vores marketing aktiviteter, så er det vores fokus at vide hvad forbrugeren ønsker og føler er nemt. Det er hele grundlaget for vores virksomhedsdrift, og at acceptere tyskernes online shoppe vaner er blot ét ud af mange eksempler på hvordan vi konstant søger gør-det-nemt løsninger for vores forbrugere, for det er den eneste måde vi vinder på.

Lancering af nyt produkt!

Det kræver både tålmodighed og tid at skabe et nyt produkt. Og det samme gælder, når produktet skal lanceres! Heldigvis har vi nogle dygtige marketingfolk i vores team, der har været med til at sørge for, at vores nyeste produkt er kommet rigtig godt ud over rampen her i foråret.

Egentlig startede lanceringen i det små helt tilbage i september 2018, før altanparasolfoden overhovedet var sat i produktion. Vi havde en prototype i 3D print med på Europas største havemøbelmesse i Köln, og på den messe solgte vi allerede de første 2.000 altanparasolfødder! Derefter er det kun gået slag i slag – altanparasolfoden står allerede på altanerne rundt om i Danmark og Tyskland, og sommeren er kun netop startet

For at gøre en lang historie kort…

… så har vi fremgang på alle fronter, og livet er godt

Skrevet af Josefine Østerby Co-founder & Administrerende Direktør, Baser ApS